Åfors Glasbruk

Sommaren brukar kantas av diverse mindre trevliga sätt att tjäna pengar på inför sämre tider.
Det är ju inte allt för lätt att hitta extraknäck så det brukar bli en del otrevligheter.
Jag har oxå gjort det. Otrevligheterna alltså.. Men nu måste jag bara meddela att
Jag har väldens bästa sommarjobb!
Så är det bara.
Inga sipkar i fötterna, bajs på händerna eller skoskav på lilltån.

Jag är på Åfors Glasbruk mitt i mörkaste småland mellan Kalmar och Växjö och målar
hjärtan och tulpaner på glas. Visningsmålning som det så fint heter.
Turisterna som besöker glasriket ska få se hur det går till när man målar
Ulrica Hydman-Valliens motiv på skålar och fat.
Säga vad man vill om tulpander men shit vad jag älskar Åfors.

När jag gick på Glasskolan i Kosta hade jag praktik här i tre veckor och
förra sommaren målade jag oxå så gubbarna och jag är såå tighta..

Deras underbara små tokerier som att sitta på 'sin' plats i matsalen trots att vi bara är
fyra st som jobbar under semesterveckorna, rada upp dagens frukt/snus/peng till
kaffemaskinen på bordet, glasföremål och glasdjur undanställda lite här och var på
kylugnar och färgskåp, tackkort från utländska gäster och så mina gamla teckningar
på  insidan av ett verktygsskåp.
Det känns lite som att komma hem.
Seriöst.
Skön industristämning, hög musik, värme från glasugnarna, bekanta dofter
av bränt alträ och färgpulver och min lifesaver: Kaffemaskinen från selecta.

Glasbruken är tyvärr lite utdöende nu i finanskrisens spår så om ni får en chans
att åka till ett och kolla så gör det!
Idag hade vi 102 besökare av diverse ursprung.

Glas är verkligen världens vackraste material och riktigt fint hantverk.
Alltid spännande att se på när dom jobbar i hyttan.
Jag har första parkett från mitt nerflyttade målarbås.
Dä äh najs..

Bildbomb!

Förlagor och prover


Min första målade skål från årets sommar kollektion


Apa. Design: Ludvig Löfgren


Anders klipper på en bit som ska bli en fot


Familjen Foppatoffel


Ett Bertil Vallien huvud som inte klarade hela processen


Dan driver en karaff


Kompenserande bild :P


Syrgas

Kommentarer
Postat av: Maria

Du skriver jättebra! Jag blir helt glad av att läsa detta inlägget!

2011-03-03 @ 18:58:13
URL: http://genommariasogon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0