Rosa - den farliga färgen

Läser just nu en skrikigt rosa bok och just färgen rosa av Fanny Ambjörnsson. Den är baserad på en forskningsstudie om rosa som ställningstagande, status och genusskapande och klassmarkör. Massa intressanta intervjuer med vuxna och barn vad de tycker om färgen. Kul läsnig om man vill ha en bok som säger lite mer och väcker lite mer eftertanke än de böcker som mest handlar om shopping och uteliv.

Nu när solen börjar titta fram vill jag bo i mina cerisa strumpebyxor och min sjal i rosa och gult. Det är glada och kaxiga färger och det känns ännu bättre när man gjort ett aktivt val.

Jag är glad att jag inte var ett av de barn som växer upp i ljusrosa prinsessklänningar i himmelsängar med fluff och gosedjur bara för att. Bara för att det finns någon föreställning att det ska vara så. Utan fick valmöjligheten och friheten att bygga koja och vattenfördämningar i skogen och gosa med kattungar och styla barbie och ingen tyckte att det var några konstigheter.

Aja, boken är iallafall toppen!










Kommentarer
Postat av: Linnéa

SV: Jaa, håller med dig, vad roligt att skicka brev till sig själv i framtiden och se om funderingarna stämmer... Nått sånt borde man kunna göra, inte skicka brev kanske blir lite svårt, hehe, men på nått annat sätt :)

2012-04-20 @ 23:33:47
URL: http://sundbergaren.blogg.se/
Postat av: Petra

Fiint! Har för ett tag sedan införskaffat mig den boken också (blev så sugen när du läste den i fjällen) tillsammans med hennes avhandling "I en klass för sig" som handlar om några tjejer i gymnasiets syn på klass, genus och sexualitet och deras funderingar kring hur man blir "en riktig tjej", hur högt man får skratta och hur bredbent man får sitta osv. Ska ta tag i båda så fort den värsta skolan är över. Peppad!

2012-04-20 @ 23:58:53
URL: http://kompromissen.com
Postat av: Petra

Älskar för övrigt det rosa temat i bildserien.

2012-04-20 @ 23:59:55
URL: http://kompromissen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0