Skynda att leva

Hej och välkommen ska du vara!
Till verkligheten.
 
Efter en halvdag i skolan hoppade jag av på Tcentralen för att inhandla förnödenheter. När jag går ner i tunnelbanan igen ser jag en folksamling som pratar med höga röster på min perrong. Jag tänker genast fördomsfullt att nej bråka och tjaffsa inte här, inte när jag ska hem till min lugna vrå.
 
Någon viftar och pratar med tågföraren. Hen säger något om ambulans och stroke. Jag kollar mot folksamlingen igen precis i tid för att se en liten man sjunka ihop som en tom ballong. Människorna runt om försöker resa honom men han kan inte stå själv. De bär honom till en bänk och en liten tant i samma storlek som den lilla mannen ser sig förvirrat om kring utan att veta var hon ska höra av sig själv. 
 
Jag blir plötsligt så fruktansvärt medveten om att hårsprayen och hårfärgen som ligger nya i min plastpåse inte betyder ett endaste dugg. Om min värld skulle ryckas sönder i en millisekund vad hjälper det att jag är "fin" i håret då? Hinner en tänka "tackgodegud att jag hann färga utväxten" när en ligger där på perrongen. Kanske. 
 
När jag hoppat på mitt tåg och lämnat den lilla mannen, hans tant och samlingen med hjälpande händer ekar händelsen kvar lång innanför min trygga ytterdörr. Jag blir smärtsamt medveten om att hjärt/kärlsjukdomar ligger nära. Släkt och vänner där det ligger under ytan och lurar. Att ha sin hälsa i behåll och jobba för dess förbättring blev helt plötsligt ganska viktigt. För när det drabbar en individ fysiskt så drabbar det alla i dens närhet. Om jag som medresenär och betraktare blir berörd ända in på djupet så kan jag inte ens föreställa mig hur hans tant och resten av hans familj känner sig. 
 
Återigen känns de mossiga uttrycken  "just nu" och "fånga dagen" inte helt orelevanta. Samt "ta hand om varandra" och "bättre sent än aldrig" allt komma igång med sunda vanor.
 
<3
 
..det är inte personen i filmen som skrivit brevet.. 
Med andra ord så är bilden mer en stämnigsbild.
 

Kommentarer
Postat av: johanna

har du läst bloggen ikroppenmin? man blir väldigt tacksam för allt man har omkring sig och att man är frisk + att han skriver som en gud! kolla in den!

2012-12-06 @ 19:27:03
URL: http://jonia.blogg.se
Postat av: sara

Word. Händer saker hela tiden, vem vet var och när härnäst. :/

2012-12-08 @ 11:48:26
URL: http://saaraaaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0