Dagens Muffins

Dagens muffins
sha-la-la-la-la da gens muff ins
(länk till de som inte redan förstår internskämtet)



Eftersom jag inte kan laga mat så måste jag ju vara bra på något annat kullinariskt.
Bakning är min grej. I alla fall så länge det inte kräver att man följer recept till
punkt och pricka. Gör ju som vanligt mina egna regler..

Att göra saffransmuffins var mest ett infall nu i juletider och de blev så rakkarns bra
att jag tänkte dela med mig av mitt improviserade recept.. Om jag nu kommer ihåg det.

2 deciliter vetemjöl
1 tesked bakpulver
150 gram margarin/smör
1 deciliter strösocker
2 ägg
150 gram vit blockchoklad

och det viktigaste av allt, det som man alltid glömmer.
1 påse saffran

1. Vispa smör och socker tills det blir så kallat pösigt. Eller bara vispa.
Jag vispade tills jag blev blå med en gaffel och det blev inte så fint men det
funkade bevisligen.

2. Tjoffa ner äggen och rör runt.

3. Släng i resten. Fast bara hälften av chokladen som du så klart redan förberett och
hackat lite fint.

4. Dutta ner i minimuffinsformar.
Mini lika med 28 st istället för typ 10 lika med mer gottis som räcker längre!
Helt awesome och så blir de mycket sötare.

5. In i ugnen 175 grader celsius tills de blir lite lagom gyllene på ytan och inte kladdar.

6. Medan de svalnar på lämpligtvis ett galler smälter du resten av chokladen
och brer ett fint lager ovanpå. Hade jag haft ett ciseleringsjärn så hade jag strimmlat
lite apelsinskal ovanpå eller tryckt dit ett gelehallon eller något för lite mer färg..

Ja. Thats is.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0