10. 10. 10.

Idag, söndag den tionde i tionde tvåtusen tio
håller min vän Vendela tal på Segergels Torg 16.00
Är du i Stockholm så ta dig dit och visa ditt stöd.

Om du som jag inte har möjlighet att närvara
har jag fått lov att publicera fröken Vendelas ord
här i bloggen så så många som möjligt kan ta del av det.



Tal, 10. 10. 10:

Världsläget är - som ni alla vet - kritiskt.

Hela vårt system bygger på oljeförbrukning och användandet av resurser som kommer att ta slut.
Inom en generation, enligt de flesta sakkunninga, kommer oljan ta slut.

Det är lätt att förtvivla, mina vänner.

Det är lätt att ge upp, när en tänker på krigen som redan pågår - och som förmodligen kommer trappas upp
- om den sista oljan.
Det är lätt att ge upp, när en tänker på att den säkra gränsen för koldioxid i atmosfären, 350 ppm, redan passerats.
Det är lätt att ge upp när en känner sig fången i ett globalt system som suger ut fattiga och gynnar rika. Som bara bryr sig om tillväxt.

Men GE INTE UPP, mina vänner!

Vi är många som INTE vill döda för oljeresurser.
Vi är många som INTE vill suga ut arbetare och fortsätta överkonsumera.
Vi är många som INTE tänker fortsätta springa i kapitalismens ekorrhjul.

Och vi tänker organisera oss.

Förutom det vi gör på det personliga planer - som att äta vegetariskt och närodlat, handla second hand och ta tåget istället för flyget,
-vilket är bra,

Och förutom det vi gör på det globala planet - som att stödja Greenpeace och WWF,
-vilket också är bra,

tänker vi organisera oss LOKALT.

Vi vill SE skillnaden.
Vi vill SE våra grannar få aha-upplevelsen "Jag är beroende av olja",
och tillsammans med dem se oljeberoendet i vitögat och göra något åt det.
Vi vill gå ihop med våra grannar och odla mat i staden.
Och skapa resiliens, ett system som gör att vi klarar vår överlevnad även om vi kopplas bort från omvärlden.
Vi vill bygga nätverk av överskådliga mängder människor, som tillsammans reducerar sina koldioxidutsläpp.
Här i Stockholm handlar det mycket om att redusera konsumtionen.

SOS: Ställ om Sverige!

Omställningsinitiativen finns redan över hela jorden. Genom att stödja varandra och organisera oss där vi är, kan vi
göra oss kvitt detta oljeberoende, steg för steg.

GE INTE UPP!

Kommentarer
Postat av: johanna

Ja! klart du ska på bal! värmlands är typ finaste nationen här tycker jag. Kalmars är också fin samt väst-göta, Snerikes. Jag är med i V-dalas, de är i en rätt ny och tråkig byggnad med de har en shysst klubb, Velvet med live musik och största festlokalen.

Så jag är nöööjd :)

2010-10-10 @ 17:25:56
URL: http://jonia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0