Politik

..suck liksom. Jag ville inte ge mig in i karusellen egentilgen.
Ännu mindre blogga om det. Men jag känner mig tvungen att uppmärksamma
en sak som blev så himla tydlig under dagens föreläsning.
Det är den nuvarande blå regeringens reform av gymnasieskolan.
Visst förändring är bra och vissa saker kan absolut förbättras i dagens skola
som gynnar både elever och lärare men något snille har tydligen beslutat att
Estetisk verksamhet (en timme bild eller musik i veckan) som tidigare varit
ett obligatoriskt grundämne ska tas bort. Eller göras valbart som det så fint heter.

Bild för elever på andra program än det estetiska kommer finnas inom
Individuellt val. För att man ska kunna välja och forma sin utbildning.
Fin tanke men jag tvivlar att det funkar i praktiken.
Följden blir att eleverna inte får en kulturell andningspaus och kanske
känner sig tvingade att välja ett svårare ämne och få ännu mer press.

Jag kände i alla fall så inför Individuellt val på gymnasiet när jag valde
Engelska C och tjatade mig till att få läsa Foto och Bild vid sidan av och
jobba extra hemma osv.

1870 gjordes teckning till ett eget ämne och 1877 till ett obligatoriskt ämne.
Visserligen väldigt stelt och stolpigt med en magister som ritade före på
tavlan och barnen som ritade efter. De lärde sig genom att relatera till
sitt eget hem eller hus djur och sen rita av.

På 30-talet gjorde man om teckningslektionerna och blandade in mer psykologi
och eget tänkande i undervisningen och under 50 och 60-talen fick det fria
skapandet sitt genombrott. Färg och form, inget är rätt eller fel.
Det ansågs bra att barn och ungdomar fick utlopp för känslor och bearbeta
sina upplevelser genom konsten.

Sen har det varit lite fram och tillbaka med olika teorier och sätt att lära ut
och hit och dit men det jag vill komma till är att bildämnet verkligen behövs
i gymnasieskolan. Även för de som kanske inte hade vald det i första hand
mot bättre vetande.. Ska vi verligen gå tillbaka 50 år i tiden?

Att mänskligheten aldrig lär sig av historien kan reta mig till vansinne.


..skönt att man går en utbildning som leder till blommande arbetsmarknad och en ljus framtid. Ehe..
Igen. Glasblåsare var ju ingen hit med tanke på att bruk efter bruk lades ner under utbildninen.
Känns lite samma sak nu.

Kommentarer
Postat av: mamsi

Hej lilla ängel!!

Va inte så pessimistisk - klart att du får jobb!

Du är ju bara bäst. Du har ju både intelektuell och kreativ begåvning och är dessutom TREVLIG. Precis vad alla längtar efter att få ha som arbetskamrat!

puss ma

2010-09-16 @ 15:58:40
Postat av: Moster G

Håller med till 100%!!! Alla borde få ta del av konstnrliga ämnen i skolan! Hoppas att det inte blir av me att ta bort konst o musik. Massa kram

2010-09-17 @ 14:56:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0