Nyårslista

En liten nyårslista till alla nyårströtta pajasar där ute och annat löst folk.

Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut? 

Vi va på fjällsemester i Ramundberget och jag bytte en bred planka mot två + stavar. Började träna musikal ute på Bosön och besök skansen i vuxet tillstånd.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja. Ganska många av dem och bland annat bästis fick en Emilia.

Dog någon som stod dig nära?

2012 har (hittills, peppar-peppar) varit ett ganska ljust år då de flesta varit mer eller mindre vid liv. 

Vilka länder besökte du?

Jämtland. Räknas det? Har varit väldigt mycket i Stockholm i år. Trevligt det med. 

Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?

Sol, ledighet och att kunna fokusera på att göra en sak i taget och då göra det helhjärtat. 

Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?

Den 11/7 är ju alltid ett hejdundrande bra datum. I år va vi båda lediga och hängde på skansen, hade picknick och lyssnade på en kompis som tillsammans med ett gäng andra bjöd på konsert på sollidenscenen. 

Sen 29/8, en solig babyshower som lockade ut ungen aningen tidigare än beräknat. 

Vad var din största framgång 2012?

När jag tänker förbi lite skola och fotojobb som gått bra så är den största framgången helt klart julmarknaden på Konstfack i början på december. Jag sålde mina egenhändigt designade smycken och akvareller och jag kunde inte ens drömma om att det skulle gå så bra. Nästa år ska det gå ännu bättre! :)

Största misstaget?

Jag kan inte säga att jag gjort något kopiöst stort misstag men 2013 MÅSTE jag bli bättre på att prioritera rätt, inte ta på mig förmycket och vara lite ledig. Det som gnager mest i samvetet är att jag tar på mig så många saker att jag inte hinner göra något helhjärtat. Måste lära mig att välja.

..och att ta betalt. Sjukt dålig på att ta betalt för det jag gör.

Bästa köpet?

iPhonen är väl den jag använder mest och uppskattar varje dag men det är tråkigt att säga så jag säger min cykel istället. 

Vad spenderade du mest pengar på?

Mat och hyra. Utan tvekan, Mat och hyra. Men näst efter det så måste det vara diverse kameragrejer. Lite objektiv och så. Helt i sin ordning med andra ord.

Gjorde någonting dig riktigt glad?

Att få fotouppdrag från olika håll (så glad att jag glömmer att ta ordentligt betalt.. hehe..) och att få flytta in i större lägenhet. Att få vara med i musikal, att få krama liten Emilia och att få krama på lite större Kalle.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?

 ”DU MÅSTE FLYTTA PÅ DIG” / Cocos födelsedag i maj. Filt i gräset och hög musik. Höga skor och berusning.

Loch Lomond - wax & wire / I min "åka fort ner för berget"lista

Kaizers Orchestra - drom videre Violeta / Spelning på Berns <3

Alt-j, Ben Howard, Florence+the machine / Way out west

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Jag är gladare och tryggare i mig själv och i relationen med Kallekula men ledsnare för allt vi människor ställer till med i världen.

Väldigt mycket ledsnare. 2013 är året då kampen för en bättre och klimatsmartare värld måste tas upp på allvar. Visst, jorden kanske inte gick under 21/12 2012. vi kanske fick en, 1, !, chans till.

Vad önskar du att du gjort mer?

Tagit vara på tid och ledighet, gjort mer för miljön och fotat mer.

Vad önskar du att du gjort mindre?

Grubblat, panik:at, ångest:at och obehagat.

Blev du kär i år?

Nja. Är och förblir ganska kär i den här:

Favoritprogram på TV?

Historieätarna samt ganska många av laga-mat-tävla-slås-ut-karraktär

Bästa boken du läste i år?

Skönlitteraturen är på paus för tillfället och kommer vara i ca 2 år framöver.

Något du önskade dig och fick?

Att få inreda ett hem på riktigt. Yes! 

Något du önskade dig och inte fick?

Massor. Men det är inte värt att gråta över. Nya tag istället. /hurtbulle

Vad gjorde du på din födelsedag 2012?

Typ det här.

De bästa nya människorna du träffade?

Ny som i ny människa, helt klart Emilia. Den enda människa som får kräkas och strö sin saliv över mig utan att få en käftsmäll. 

I övrigt finns det så många fina människor ute på Bosön IFHS som är med i Chicago. Jag kom till en grupp med runt 50 sportmänniskor och kände 1 (som inte är med så mycket visade det sig). Kan tyckas pirrigt och jobbigt men de har fått mig att känna mig somen del av gruppen, skolan och produktionen på väldigt kort tid.

Mest stolt över?

Allt jag faktiskt presterar och att jag presterar. Att jag egentligen inte orkar med skola, praktik, musikal, jobb, hemmet och annat men bah gör'et. Lägger i en högre växel och bah kör. 

Högsta önskan just nu? 

Att vi börjar ta hand om vårat lilla jordklot. 

På riktigt. NU.

För börjar vi inte nu kommer våra barn och barnbarn och kanske vi själva på ålderns höst få uppleva konsekvenserna av vårat bilåkande, köttätande och konsumerande. Inte kul alls. 

Källsortera, åka kollektivt så mycket det går, äta ekologiskt/närproducerat/vegetariskt, inte köpa så himla mycket grejer vi inte behöver (alt. köpa begangnat) och bli månasgivare i greenpeace eller någon annan organisation är bra steg att börja med. 

 
Jammen Gott nytt år då!
Upp till kamp osv.
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara Björk

Källsorterat sen år 2000 faktiskt :) och ekologiska matvaror har vi börjat med mer och mer. :) Tyvärr svårt med kollektivt här i Linde, men vi har iaf en miljöbil :) Och jag är en mästare på begagnat :) Det enda vi inhandlade nytt till mollys ankomst var vagnen. Resten begagnat :) Gott nytt år fina du!

Svar: Hej!Guh va ni ä grymma!! Vet att det är jobbigt med kollektivtrafiken i mindre orter och det är jättesynd att det inte görs mer på komunalnivå för att lösa det. :)
Glad vår!
Sofia Åkerstedt Rosendahl

2013-01-01 @ 11:17:41
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Tack för spännande läsning

2013-01-01 @ 21:27:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0