What you give is what you get..

Behandla andra som du själv vill bli behandlad, karma, allt du utstrålar reflekteras tillbaka.

Ja, kalla det precis vad du vill men lite sanning ligger det där i. Jag försöker tänka lite åt det hållet i min vardag. Om jag hoppar in och jobbar kanske någon är villig att ställa upp för mig. Om jag ser att sambo är trött ja då kanske jag brer honom en macka. Samspel med andra människor och vanligt hyfs och vett egentligen.

Då kan jag bli så himla trött och ledsen på folk på stan som inte riktigt har samma uppfattning om sakernas tillstånd.

Med risk för att gå över gränsen för hur mycket man får gnälla på en dag tänkte jag återge ett scenario som hände nyss. (de som redan nu känner att näe det här orkar jag inte med kan ju bara skrolla ner till bilderna istället..)

Jag var på Ohlssons tyger och stuvar för att leta reda på smala sidenband till en fotografering med bästa Moa. Jag var munter och nöjd med min idé och kanske lite tankspridd. Det fanns ju så himla många band att välja mellan! När jag valt färdigt ställde jag mig i kön och snett bakom ställde sig en kvinna med massa tyg och band och jox.  Jag makade på mig så att hon skulle kunna gå förbi och ställa sig rakt bakom istället men jag antar att hon inte förstod min gest.

Där i kön kom jag på att jag ville ha ett bredare modell av några av banden istället för bara smala. Jag gick snabbt och bytte ut rullarna och ställde mig i kön igen. Kvinnan med de många rullarna hade nu rätat upp sig i linje med kön och intagit min gamla plats. Fine tänkte jag. Jag gick ju ur.. No big deal.

Kvinnan framför insåg efter en stund att hon visst också glömt något och gick för att hämta det medan hennes alla grejer fick ligga kvar i kön. Jag stod kvar på min plats fast jag så gärna ville ställa mig på hennes plats men gjorde det inte. Tänkte att ärs..

Kvinnan kom tillbaka till kön för att åter komma på något hon ville ha istället och lämnade kön medans hennes grejer fick ligga kvar. Då blev det plötsligt näste man på tur vilken egentligen vad kvinnan. Jag nämnde det för hon i kassan men om tyckte att det man inte kunde vänta på folk som lämnar kön hur som helst så jag fick gå före.

Då kom kvinnan tillbaka. Som en pensionär vid gratis kaffe, kvick som en vässla och väste fram att hon minsann var här nu och att det faktiskt var hennes tur. Hon i kassan tittade på mig med medlidande blick och jag gick snopet tillbaka till min plats.

Åh som jag önskade att jag hade haft lite mer mod. Istället för att knyta näven hårt i fickan så ögonen vattnas säga min mening. Istället för att senare spela upp i mitt huvud hur jag borde reagerat och vad jag borde sagt sagt det till henne istället. Istället för att bli kränkt och ledsen kanske fått henne att tänka sig för hur hon behandlar andra och hur hon framställer sig själv. Jag kanske till och med hade hjälpt henne med viss personlig utveckling. Förmodligen inte men ändå värt ett försök.

Hur som helst köpte jag mina band i vackra färger och kvinnan stod kvar med sina tygrullar, band och jox när jag gick. Vad hade hon förlorat på att släppa förbi mig så som jag släppt förbi henne?

Gick vidare till Monki där de börjat med sin rea (tack Malin att du förvarnade på facebook..) och fyndade en outfit för kalla augustikvällar. Sen unnade jag mig en sån dära öhh.. Kaffää Slushi.. (Coffie Cooler faktiskt) på 7-11 och traskade hem.






Stickad tröja, linne med segelbåtar, ytterligare en sjal till samlingen och jeans som ev ska bli shorts. Monki

Kommentarer
Postat av: Petra

ÅH FAAN VILKEN KÄÄÄRRING!!!

Men du är snäll du.

2011-06-15 @ 16:56:53
URL: http://kompromissen.com
Postat av: Emma

Jag håller med dig fullständigt.

Man blir så arg o vill bara säga till.. URSÄKTA MIG, jag har bara de här!! Men sura kärringar som inte kan med lite vett då blir man så arg o biter ihop.

2011-06-16 @ 11:16:19
URL: http://truckerbabe.blogg.se/
Postat av: Malin

Jomen vassego :)

2011-06-17 @ 11:00:32
URL: http://iguessyoubetterrun.blogspot.com
Postat av: Sara

Åh va arg man blir bara av att läsa. Man råkar ut för såna människor ofta och det är synd att man inte öppnar munnen och säger nå. I know.

2011-06-17 @ 11:33:05
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Hannah

Det där med tanter som tränger sig före i kön på Ohlssons känner jag verkligen igen. Undrar varför det händer så ofta just där?

2011-06-19 @ 22:45:49
URL: http://www.frokenstrom.se
Postat av: angelica

Sura tanter.. Jag har lärt ett fint trick till folk som tar ens energi, eller som i detta fallet behandlar en fel.. Det går ut på att se dessa som små dammtussar, förstå. Du kan få ett gott skratt istället för att ödsla energi på något som inte ger dig något tillbaka :) Fiffit!

2011-06-20 @ 09:11:01
URL: http://angeliqe.blogg.se/
Postat av: Nina

Instämmer i detta. Allt man gör återspeglar sig. Känner igen den bittra självupptagna tanten-typen. De är många...men man får stå på sig i sin härliga ungdomliga naiva och ocyniska kynne. Det är det bästa man kan bevara genom livet. Tycker jag. Älskar din blogg!=)

2011-06-21 @ 17:00:35
URL: http://feministnina.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0