Folks, meet my new toy!


Canon AE-1 med objektiven 50 mm f/1.8, 35 mm f/2.5 och 135 mm f/3.5

Var inne med Kalle i en miniliten antikbod på vanadisvägen av slump och nyfikenhet förra veckan. På översta hyllan, i en träskål under massa burkar låg mina skatter. Kameran och det tillhörande 135 mm objektivet förra ägaren lämnat efter sig.

650 spänn sa farbrorn bakom byrån i hörnet att kameran kostade. Det stod ju så på den vita klisterlappen precis vid avtryckaren. Jag sa att jag skulle fundera på saken och googla lite. Mannen såg fundersam ut över den här google men vinkade glatt på återseende.

När jag äntligen fick tid till att gå tillbaka till farbrorn bakom byrån i hörnet efter diverse möhippor och namnsdagsfikor och 17e maj fikor låg kameran snällt och väntade. Inte nog med att den var kvar, farbrorns chef kom in i butiken när vi skulle köpslå. Chamen slogs på och jag berättade att google hade sagt att den var från -76 och var första kameran med inbyggd processor samt att de fanns för 400 riksdaler på blocket.

Ja, nä. Vi ska ju inte vara omöjliga. Klart du ska ha den för 400 kronor..

Sen precis vid betalningen upptäkte jag en liten objetkivburk vid kassan med ett 35 mm som jag började pilla på. Herrarna ville på nytt inte vara omöjliga utan slängde även ner det i påsen. Tack och Tack sa jag och hoppsade ut i regnet.

Men det var bra gissat! Kunde ju varit rätt alltihopa. Petra var väl mest rätt ute med gissning på ett nytt objektiv.






Kan även tillägga att det förmodligen är sverges renaste kamera för tillfället då den grundligt är toppsad och gnuggad med handsprit och remmen är tvättad i tvål.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Åh vilken fiiin en. :)

2011-05-18 @ 19:54:12
URL: http://angeliqe.blogg.se/
Postat av: Petra

Ball! Vilken fin. Jag har AV1:an :)

2011-05-18 @ 21:05:57
URL: http://kompromissen.com
Postat av: Petra

Ja det är en som jag fick av mormor som jag haft sedan gymnasiet. Den jag skaffade nu var en Minolta. Så två små pärlor har jag :)

2011-05-18 @ 22:23:13
URL: http://kompromissen.com
Postat av: johanna

kul, vilka fynd!!

2011-05-19 @ 11:12:33
URL: http://jonia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0