Läsar-flirt

eller smålänskt flött.
Det ordet och alla halv knasiga ändelser (nyckelen, cykelen osv) är mina dialektala favoriter.
Metro publicerade nyligen en lista över mest/minst attraktiva dialekter. Närke kom inte vidare högt upp till ingens förvåning kanske.

Men det är rätt intressant med dialekter tycker jag. Hur vissa (jag bland annat) snappar upp direkt och vips börjar snacka lite Göteborgsklingande om man är i sällskap av Göteborgare medans andra inte alls hör skillnad. Inte alls..
Har ni några dialektala favoriter eller historier?






Med läsar-flirt menar jag att jag bjussar på ett par ganska trevliga bilder att vila ögonen på.
Kössbärsblommor f/2.8


Kommentarer
Postat av: angelica

åh körsbärsblommor är det finaste som finns. Jag har plockat in dom och har i vaser lite här o där. :)



Fina bilder!

2011-05-13 @ 08:03:56
URL: http://angeliqe.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag älskar norrländska och göteborgsmål ;)

2011-05-14 @ 08:45:53
URL: http://saaraaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0